CB1.ir

اولین پایگاه آنلاین سایبربولینگ در ایران

what-is-cyber-bullying.jpg

سايبربولينگ چيست؟

اين یکی از متداول‌ترین سوالاتی است که از ما پرسیده می‌شود، زیرا بسیاری می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد، اما به طور رسمی، ما آن را به عنوان ” آسیب عمدی و مکرر وارد شده از طریق استفاده از رایانه، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی“. ما این تعريف را توسعه دادیم زیرا ساده، مختصر، و نسبتاً جامع است و مهمترین عناصر را در بر می گیرد. این عناصر شامل موارد زیر است:

  • اراده: رفتار باید عمدی باشد نه تصادفی .
  • مکرر: قلدری نشان دهنده یک الگوی رفتاری است، نه فقط یک حادثه مجزا.
  • آسیب: هدف باید متوجه شود که آسیب وارد شده است.
  • رایانه ها، تلفن های همراه و سایر وسایل الکترونیکی: البته این همان چیزی است که قلدری سایبری را از قلدری سنتی متمایز می کند.

وقتی از دانش‌آموزان برای تحقیقات خود نظرسنجی می‌کنیم ، آزار و اذیت سایبری را به گونه‌ای تعریف می‌کنیم که احساس می‌کنیم بیشتر با تجربیات روزمره آنها مرتبط است. به طور خاص، ما می گوییم که “قلدری سایبری زمانی است که شخصی به طور مکرر شخص دیگری را به صورت آنلاین مسخره می کند یا مکرراً شخص دیگری را از طریق ایمیل یا پیام متنی انتخاب می کند یا زمانی که شخصی چیزی را به صورت آنلاین در مورد شخص دیگری پست می کند که دوست ندارد.” ما همچنین در مورد رفتارهای خاصی که ممکن است باعث آزار و اذیت سایبری شود (مانند: نظرات آزاردهنده، تهدیدها، شایعات، تصاویر، یا ویدیوهای ارسال شده یا پخش شده در فضای مجازی) می پرسیم. بسته به شرایط، این تجارب می‌تواند مزاحمت سایبری باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که یک مورد از بدرفتاری را نمی توان دقیقاً با قلدری برابر دانست، زیرا باید رفتار مضر با ماهیت تکراری را شامل شود . حتی اگر بسیاری از مردم یک مورد از آزار و اذیت در زمین بازی را “قلدری” می نامند، این واقعاً توصیف دقیقی نیست. اکثر تحقیقات تمایز واضحی بین قلدری و آزار و اذیت قائل می‌شوند و این دو را بر اساس کیفیت تکرارشونده اولی متمایز می‌کنند. این بدان معنا نیست که آزار و اذیت یا هر نوع رفتار آزاردهنده دیگری که یک بار انجام می شود برای قربانی مضر نیست – بلکه قلدری نیست. و در حالی که این تمایز را می توان به عنوان یکی از معناشناسی ساده یا موضوعی برای بحث صرفاً دانشگاهی درک کرد، ما احساس می کنیم که قابل توجه است. در واقع، ما بر این باوریم که قلدری در واقع آزار و اذیت است که به سطح بعدی کشیده شده است.

مطمئناً، بخشی از دلایلی که قلدری می تواند از نظر عاطفی یا روانی آسیب زا باشد، تکراری بودن آن است. کسانی که هدف قرار می‌گیرند، در واقع با کسی که قلدری می‌کند، رابطه دارند، البته رابطه‌ای ناکارآمد. به عنوان مثال، اهداف قلدری اغلب از رفتن به مدرسه به دلیل کاری که فرد مقابل ممکن است در آن روز انجام دهد، وحشت دارند. اگر حادثه یک بار اتفاق بیفتد، چنین پویایی وجود ندارد. ما معتقدیم که ماهیت مزاحمت سایبری احتمال وقوع آسیب های مکرر را بسیار زیاد می کند. به عنوان مثال، تصور کنید شخصی یک عکس خجالت آور از شخص دیگری را به صورت آنلاین پست می کند، به گونه ای که دیگران می توانند آن را ببینند، به آن پیوند دهند و حتی نظرات عمومی را با اشاره به آن بگذارند. در حالی که عمل آپلود عکس یک رفتار یکبار مصرف است، دیگران می توانند آن را مشاهده کنند یا به طور مکرر به آن مراجعه کنند، در نتیجه باعث تحقیر و شرمندگی مکرر هدف می شود. ممکن است یک نفر آن را ببیند یا میلیون ها نفر آن را ببینند.

اگرچه در تعریف ما صریح نیست، اما معمولاً در موقعیت‌های آزار و اذیت سایبری عدم تعادل قدرت وجود دارد. ما ترجیح دادیم که آن را به عنوان یک جزء تعریفی وارد نکنیم، زیرا نوع قدرت اعمال شده در فضای مجازی تا حدودی بی شکل و اغلب در حال تغییر است. در حالی که قدرت در قلدری سنتی ممکن است فیزیکی (قد) یا اجتماعی (شوخ طبعی یا محبوبیت) باشد، قدرت آنلاین ممکن است صرفاً از مهارت یا دانش یا داشتن برخی از محتواها (اطلاعات، تصاویر یا ویدیو) که می تواند برای ایجاد آسیب استفاده شود ناشی شود. . هر کسی که هر یک از این ویژگی ها یا دارایی ها را در یک زمینه آنلاین خاص داشته باشد، قدرتی دارد که می تواند از طریق نوعی آزار و اذیت سایبری استفاده شود. در واقع، هرکسی که بتواند از فناوری به گونه‌ای استفاده کند که به او امکان بدرفتاری با دیگران را بدهد، حداقل در آن لحظه در موقعیتی قدرتمند نسبت به هدف حمله قرار دارد. علاوه بر این، اندازه گیری این تفاوت می تواند دشوار باشد. ما به عنوان محقق می خواهیم بر روی ویژگی هایی تمرکز کنیم که حداقل تا حدودی قابل اندازه گیری هستند. کافی است بگوییم که اگر کسی مورد آزار و اذیت قرار می گیرد به گونه ای که به او اجازه نمی دهد توانا پاسخ دهد، در این پویایی فاقد قدرت است و درست است که بگوییم مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

همچنین، باید اشاره کنیم که وقتی به آزار و اذیت اینترنتی اشاره می کنیم، تمایل داریم به صراحت توجه خود را بر روی نوجوانان متمرکز کنیم. بسیاری از مردم از اصطلاح قلدری برای اشاره به طیف گسترده ای از رفتارها بین افراد در سنین مختلف استفاده می کنند. با این حال، ما احساس می‌کنیم که مناسب‌تر است اصطلاح قلدری و در نتیجه آزار سایبری را برای انواع رفتارهایی که در زیر توضیح می‌دهیم زمانی که بین همسالان نوجوان رخ می‌دهند، اختصاص دهیم. در حالی که این رفتارها اغلب در میان بزرگسالان نیز رخ می دهد ، معمولاً درست نیست که این رویدادها را قلدری بنامیم. ما تصدیق می‌کنیم که در مورد این تمایز بحث‌هایی وجود دارد، اما می‌خواهیم روشن کنیم که در تحقیقات خود روی چه کسی و چه چیزی تمرکز می‌کنیم.

 

منبع:

What is Cyberbullying?

My skill

Leave a comment